zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na luty
TEMETY KOMPLEKSOWE:
-
ZWIERZĘTA ZIMĄ
-
MROŹNE KRAINY
-
PŁYNIE WISŁA, PŁYNIE
-
SZTUKA WOKÓŁ NAS
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
• reagowanie ruchem na tempo i dynamikę utworu
•rozwijanie narządów mowy poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach logopedycznych
•systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
•przestrzeganie zasad zachowania zapewniającego porządek i bezpieczeństwo,
•doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych i obrazkowych
•doskonalenie umiejętności prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego
•zachęcanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych, zwracanie uwagi na planowanie rysunku na całej powierzchni kartki, sprzątanie po skończonej pracy
OBSZAR EMOCJONALNY
•dokonywanie oceny zachowania swojego i innych osób na podstawie obserwacji, odnoszenie się do kodeksu norm zachowania
•uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób podczas rozmowy swobodnej
•kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami – także nieprzyjemnymi
•wczuwanie się w emocje osób z najbliższego otoczenia
•przedstawianie emocji z wykorzystaniem charakterystycznych dla dzieci form wyrazu
•dokonywanie oceny postępowania swojego lub innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
•radzenie sobie z porażką i trudnymi emocjami w sposób akceptowalny
•prawidłowe reakcje na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
•dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne
OBSZAR SPOŁECZNY
•współdziałanie z dziećmi w zabawach i podczas wykonywania zadań
•obdarzanie uwagą inne osoby
•przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw
•kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem
•wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych, dbanie o życzliwą i przyjazną atmosferę
•kształtowanie umiejętności współpracy w zabawie i podczas sytuacji zadaniowych
•doskonalenie umiejętności przestrzegania umów i zasad
OBSZAR POZNAWCZY
•doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, niezbędnej do nauki czytania
• wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
•wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką
•wdrażanie do wypowiadania się w sposób zrozumiały i poprawny
•rozwijanie pojęć matematycznych: „większy”, „mniejszy”, „najmniejszy”, „największy”
•poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi
•doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania, np. graficzne łączenie liniami
•ilustrowanie zdarzenia, pojęcia i zjawiska oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
•wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. zjawiska powstawania cienia do zabaw teatralnych, działania magnesu
•śpiewanie piosenki i uczestnictwo w zabawach ruchowo-tanecznych opartych na tradycji ludowej
•doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
•poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju
•kształtowanie podstawowej orientacji na mapie
•rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
ZIMOWA POLECZKA - piosenka
Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!
Ref.: Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my.
Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki
Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!
Ref: Ha, ha, ha, ha…
Stanęły na chwilkę, by otrzeć pot z czoła,
Lecz skoczna muzyka do tańca nas woła,
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!
Ref: Ha, ha, ha, ha
NASZA WISŁA – piosenka
Wytrysła Wisła z gór.
Chciał ją zatrzymać bór.
Szumiały jej drzewa,
ptak dla niej śpiewał,
Lecz zostawiła bór.
REF:
Płynie Wisła, nasza Wisła!
Najpiękniejsza z polskich rzek.
Chce zatrzymać Wisłę wioska,
Wyszła na wiślany brzeg!
Lecz Wisła dalej mknie!
Bo Polskę zwiedzić chce!
Urosła po drodze,
już statki i łodzie.
Na falach huśtać chce.
REF:
Płynie Wisła, nasza Wisła!
Najpiękniejsza z polskich rzek.
Chce zatrzymać Wisłę - Kraków,
Wyszedł na wiślany brzeg!
Lecz Wisła dalej mknie.
Znów mija miasta, wsie.
Jest bardzo ciekawa
jak rośnie Warszawa.
Warszawę widzieć chce.
REF:
Płynie Wisła, nasza Wisła!
Najpiękniejsza z polskich rzek.
Chce zatrzymać ją Warszawa,
Wyszła na wiślany brzeg!
Lecz Wisła dalej mknie!
Znów mija miasta, wsie!
Wesoła, szczęśliwa
do Gdańska dopływa
I morze spotkać chce.
REF:
Płynie Wisła, nasza Wisła!
Najpiękniejsza z polskich rzek!
Nic jej w drodze nie zatrzyma,
Bo już widzi morski brzeg!
NASZA WISŁA - wiesz T. Plebański
Gdzie ma źródło? Niech pomyślę…
Jak to gdzie? To jasne ! w Wiśle!
Wkrótce Kraków mija żwawo.
Potem wita się z Warszawą.
Jeszcze Toruń, Gdańsk, Pomorze,
Bo tam wpływa w Bałtyk, w morze.
I to jest już cały bieg
Tej królowej polskich rzek.