zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na luty

TEMETY KOMPLEKSOWE:

  1. ZWIERZĘTA ZIMĄ

  2. MROŹNE KRAINY

  3. PŁYNIE WISŁA, PŁYNIE

  4. SZTUKA WOKÓŁ NAS

 

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

reagowanie ruchem na tempo i dynamikę utworu

rozwijanie narządów mowy poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach logopedycznych

systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu

przestrzeganie zasad zachowania zapewniającego porządek i bezpieczeństwo,

doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych i obrazkowych

doskonalenie umiejętności prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego

zachęcanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych, zwracanie uwagi na planowanie rysunku na całej powierzchni kartki, sprzątanie po skończonej pracy

 

 OBSZAR EMOCJONALNY

dokonywanie oceny zachowania swojego i innych osób na podstawie obserwacji, odnoszenie się do kodeksu norm zachowania

uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób podczas rozmowy swobodnej

kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami – także nieprzyjemnymi

wczuwanie się w emocje osób z najbliższego otoczenia

przedstawianie emocji z wykorzystaniem charakterystycznych dla dzieci form wyrazu

dokonywanie oceny postępowania swojego lub innych z zastosowaniem odpowiednich określeń

radzenie sobie z porażką i trudnymi emocjami w sposób akceptowalny

prawidłowe reakcje na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom

dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne

 

OBSZAR SPOŁECZNY

współdziałanie z dziećmi w zabawach i podczas wykonywania zadań

obdarzanie uwagą inne osoby

przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw

kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem

wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych, dbanie o życzliwą i przyjazną atmosferę

kształtowanie umiejętności współpracy w zabawie i podczas sytuacji zadaniowych

doskonalenie umiejętności przestrzegania umów i zasad

 

OBSZAR POZNAWCZY

doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, niezbędnej do nauki czytania

wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter

wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką

wdrażanie do wypowiadania się w sposób zrozumiały i poprawny

rozwijanie pojęć matematycznych: „większy”, „mniejszy”, „najmniejszy”, „największy”

poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi

doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania, np. graficzne łączenie liniami

ilustrowanie zdarzenia, pojęcia i zjawiska oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji

wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. zjawiska powstawania cienia do zabaw teatralnych, działania magnesu

śpiewanie piosenki i uczestnictwo w zabawach ruchowo-tanecznych opartych na tradycji ludowej

doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów

poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju

kształtowanie podstawowej orientacji na mapie

rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych

 

ZIMOWA POLECZKA - piosenka

 

Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

 

Ref.: Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my.

 

Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki
Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

 

Ref: Ha, ha, ha, ha…

 

Stanęły na chwilkę, by otrzeć pot z czoła,
Lecz skoczna muzyka do tańca nas woła,
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

 

Ref: Ha, ha, ha, ha

 

NASZA WISŁA – piosenka

 

Wytrysła Wisła z gór.

Chciał ją zatrzymać bór.

Szumiały jej drzewa,

ptak dla niej śpiewał,

Lecz zostawiła bór.

 

REF:

Płynie Wisła, nasza Wisła!

Najpiękniejsza z polskich rzek.

Chce zatrzymać Wisłę wioska,

Wyszła na wiślany brzeg!

 

Lecz Wisła dalej mknie!

Bo Polskę zwiedzić chce!

Urosła po drodze,

już statki i łodzie.

Na falach huśtać chce.

 

REF:

Płynie Wisła, nasza Wisła!

Najpiękniejsza z polskich rzek.

Chce zatrzymać Wisłę - Kraków,

Wyszedł na wiślany brzeg!

 

Lecz Wisła dalej mknie.

Znów mija miasta, wsie.

Jest bardzo ciekawa

jak rośnie Warszawa.

Warszawę widzieć chce.

 

REF:

Płynie Wisła, nasza Wisła!

Najpiękniejsza z polskich rzek.

Chce zatrzymać ją Warszawa,

Wyszła na wiślany brzeg!

 

Lecz Wisła dalej mknie!

Znów mija miasta, wsie!

Wesoła, szczęśliwa

do Gdańska dopływa

I morze spotkać chce.

 

REF:

Płynie Wisła, nasza Wisła!

Najpiękniejsza z polskich rzek!

Nic jej w drodze nie zatrzyma,

Bo już widzi morski brzeg!

 

NASZA WISŁA - wiesz T. Plebański

 

Gdzie ma źródło? Niech pomyślę…

Jak to gdzie? To jasne ! w Wiśle!

Wkrótce Kraków mija żwawo.

Potem wita się z Warszawą.

Jeszcze Toruń, Gdańsk, Pomorze,

Bo tam wpływa w Bałtyk, w morze.

I to jest już cały bieg

Tej królowej polskich rzek.