zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na styczeń 2024

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na styczeń 2024

  OBSZAR FIZYCZNY

przestrzeganie zasad zachowania, zapewniających porządek i bezpieczeństwo,

wykonywanie prac plastyczno-technicznych z przestrzeganiem zasad właściwego organizowania miejsca pracy i sprzątania po jej zakończeniu

doskonalenie sprawności ciała i koordynacji przygotowujących do nauki pisania i czytania

tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz komponowanie z różnorodnego materiału

dostosowanie napięcia mięśniowego i siły nacisku do narzędzia

systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu

wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową

OBSZAR EMOCJONALNY

wykazywanie wytrwałości w kończeniu podjętych działań i wykazywanie motywacji

uważne słuchanie i analizowanie wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej

kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia innych osób

znajomość i rozumienie obowiązków wszystkich członków rodziny i konieczności ich wypełniania

obdarzanie uwagą dorosłych i rozumienie, co mówią i czego oczekują – interesowanie się pracą dziadków i okazywanie szacunku dla ich codziennego wysiłku

próby radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami, nauka okazywania emocji w akceptowany społecznie sposób

werbalizowanie swoich myśli i oczekiwań, stanów emocjonalnych

dokonywanie oceny zachowania swoich rówieśników i innych osób na podstawie obserwacji i w odniesieniu do kodeksu norm i zachowań

podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, cieszenie się sukcesem innych

umacnianie wiary we własne możliwości, budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby

empatyczny stosunek do zwierząt, podejmowanie pomocy potrzebującym zwierzętom

 OBSZAR SPOŁECZNY

przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnego zagrożenia, nieprawidłowego zachowania innych

spokojnie słuchanie wypowiedzi innych, wykazywanie zainteresowania i dawanie czasu innym

odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania

doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywanie samooceny z zastosowaniem adekwatnych określeń oraz wczuwaniem się w sytuację i odczucia danej osoby

doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych i współdziałania w sporcie

odczuwanie empatii oraz chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy

wykazywanie zainteresowania historią własnej rodziny (prezentacja albumów, pamiątek rodzinnych)

 OBSZAR POZNAWCZY

wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych

doskonalenie umiejętności płynnego mówienia podczas różnych form wypowiedzi i sytuacji

odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości

dokonywanie analizy i syntezy prostych słów

szukanie rymów i tworzenie krótkich rymowanek

słuchanie utworów literatury dla dzieci, bajek, baśni, legend, wypowiadanie się na temat

wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, wyobraźnią

utrwalanie kształtu liter przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe

świadomość, że bogactwo nie stanowi o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka

krytyka wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania

dokonywanie pomiaru odległości, szacowanie odległości

posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia

porównywanie długości, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”,

dostrzeganie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

  1. KOSMICZNE PODRÓŻE

  2. ZIMOWE SZALEŃSTWO

  3. BABCIA I DZIADEK TO SKARB

  4. ZAWODOWE PLANY

 

 BAŁWANKOWA RODZINA” - PIOSENKA

Stoisz smutny nasz bałwanku
Ze spuszczoną głową
Może chciałbyś mieć przy sobie
Panią bałwankową

Oj tak tak oj tak tak
Dobrej żony wciąż mi brak
Oj tak tak oj tak tak
Dobrej żony brak
 

Ma korale z jarzębiny
Bałwankowa żona
Ale łatwo poznać z miny
Że dziś jest zmartwiona

Oj tak tak oj tak tak
Mego synka jeszcze brak
Oj tak tak oj tak tak
Mego synka brak

Stoi bałwan z bałwankową
W środku zaś bałwanek
Jeszcze chwilka i rozpoczną
Swój zimowy taniec

Oj tak tak oj tak tak
Przydałby się jeszcze brat
Oj tak tak oj tak tak
Przydałby się brat

Już wesoło dwa bałwanki
Tańczą z rodzicami
I my także się pobawmy
Razem z bałwankami

Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz z nami raz i dwa
Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz raz i dwa

Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz z nami raz i dwa
Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz raz i dwa

 Jedzie Zima” wiersz

Jedzie pani Zima
na koniku białym,
spotkały ją dzieci,
pięknie powitały:

– Droga pani Zimo,
sypnij dużo śniegu,
żeby nam saneczki
nie ustały w biegu.

 Lepimy bałwana” wiersz

Tadeusz Kubiak

Od samego rana
lepimy bałwana.
Nos ma z marchwi, wielki,
oczy – dwa węgielki.
Co to? Jaś ze Zbyszkiem
niosą jeszcze miskę!
No i patrzcie – oto
bałwan w kapeluszu!
Teraz już mu śnieżek
nie zaprószy uszu.