zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na styczeń 2024
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na styczeń 2024
OBSZAR FIZYCZNY
• przestrzeganie zasad zachowania, zapewniających porządek i bezpieczeństwo,
• wykonywanie prac plastyczno-technicznych z przestrzeganiem zasad właściwego organizowania miejsca pracy i sprzątania po jej zakończeniu
• doskonalenie sprawności ciała i koordynacji przygotowujących do nauki pisania i czytania
•tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz komponowanie z różnorodnego materiału
•dostosowanie napięcia mięśniowego i siły nacisku do narzędzia
•systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
•wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową
OBSZAR EMOCJONALNY
• wykazywanie wytrwałości w kończeniu podjętych działań i wykazywanie motywacji
• uważne słuchanie i analizowanie wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
• kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia innych osób
• znajomość i rozumienie obowiązków wszystkich członków rodziny i konieczności ich wypełniania
• obdarzanie uwagą dorosłych i rozumienie, co mówią i czego oczekują – interesowanie się pracą dziadków i okazywanie szacunku dla ich codziennego wysiłku
• próby radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami, nauka okazywania emocji w akceptowany społecznie sposób
• werbalizowanie swoich myśli i oczekiwań, stanów emocjonalnych
• dokonywanie oceny zachowania swoich rówieśników i innych osób na podstawie obserwacji i w odniesieniu do kodeksu norm i zachowań
• podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, cieszenie się sukcesem innych
• umacnianie wiary we własne możliwości, budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby
• empatyczny stosunek do zwierząt, podejmowanie pomocy potrzebującym zwierzętom
OBSZAR SPOŁECZNY
•przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnego zagrożenia, nieprawidłowego zachowania innych
•spokojnie słuchanie wypowiedzi innych, wykazywanie zainteresowania i dawanie czasu innym
•odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania
•doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywanie samooceny z zastosowaniem adekwatnych określeń oraz wczuwaniem się w sytuację i odczucia danej osoby
• doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych i współdziałania w sporcie
•odczuwanie empatii oraz chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy
•wykazywanie zainteresowania historią własnej rodziny (prezentacja albumów, pamiątek rodzinnych)
OBSZAR POZNAWCZY
•wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych
•doskonalenie umiejętności płynnego mówienia podczas różnych form wypowiedzi i sytuacji
•odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
•dokonywanie analizy i syntezy prostych słów
• szukanie rymów i tworzenie krótkich rymowanek
•słuchanie utworów literatury dla dzieci, bajek, baśni, legend, wypowiadanie się na temat
• wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, wyobraźnią
•utrwalanie kształtu liter przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
• świadomość, że bogactwo nie stanowi o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka
•krytyka wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania
•dokonywanie pomiaru odległości, szacowanie odległości
•posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia
• porównywanie długości, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”,
•dostrzeganie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
-
KOSMICZNE PODRÓŻE
-
ZIMOWE SZALEŃSTWO
-
BABCIA I DZIADEK TO SKARB
-
ZAWODOWE PLANY
„BAŁWANKOWA RODZINA” - PIOSENKA
Stoisz smutny nasz bałwanku
Ze spuszczoną głową
Może chciałbyś mieć przy sobie
Panią bałwankową
Oj tak tak oj tak tak
Dobrej żony wciąż mi brak
Oj tak tak oj tak tak
Dobrej żony brak
Ma korale z jarzębiny
Bałwankowa żona
Ale łatwo poznać z miny
Że dziś jest zmartwiona
Oj tak tak oj tak tak
Mego synka jeszcze brak
Oj tak tak oj tak tak
Mego synka brak
Stoi bałwan z bałwankową
W środku zaś bałwanek
Jeszcze chwilka i rozpoczną
Swój zimowy taniec
Oj tak tak oj tak tak
Przydałby się jeszcze brat
Oj tak tak oj tak tak
Przydałby się brat
Już wesoło dwa bałwanki
Tańczą z rodzicami
I my także się pobawmy
Razem z bałwankami
Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz z nami raz i dwa
Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz raz i dwa
Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz z nami raz i dwa
Oj tak tak oj tak tak
Zatańcz raz i dwa
„Jedzie Zima” wiersz
Jedzie pani Zima
na koniku białym,
spotkały ją dzieci,
pięknie powitały:
– Droga pani Zimo,
sypnij dużo śniegu,
żeby nam saneczki
nie ustały w biegu.
„Lepimy bałwana” wiersz
Tadeusz Kubiak
Od samego rana
lepimy bałwana.
Nos ma z marchwi, wielki,
oczy – dwa węgielki.
Co to? Jaś ze Zbyszkiem
niosą jeszcze miskę!
No i patrzcie – oto
bałwan w kapeluszu!
Teraz już mu śnieżek
nie zaprószy uszu.